Dinsdag 15 september is het
Prinsjesdag en voorlopig de laatste kans om de gouden koets te zien. Deze gaat
voor groot onderhoud een aantal jaren (!) uit de roulatie. Dit vertelde Jordi
uit groep 7 naar aanleiding van het krantenartikel dat hij had uitgekozen voor
zijn presentatie.
Na de presentatie van Jordi
was de klas helemaal geïnspireerd tijdens het maken van een woordspin over
Prinsjesdag: koffertje, hoeden, troonrede, koning, koets, plannen, stropdassen,
regering, ridderzaal, goud, slaperig, voorlezen, troon, Maxima, Tweede Kamer,
ministers, Den Haag.
We besloten om in de klas
ook een echte Prinsjesdag te houden op 15 september. De leerlingen mogen vanaf
vandaag werken aan hun eigen troonrede. Omdat de troonrede gaat over de plannen
voor het komend jaar, schrijven ze in hun troonrede hun eigen plannen voor dit
schooljaar: Wat willen ze leren? Waar willen ze beter in worden? Waarmee kunnen
ze andere kinderen helpen? Wat kunnen ze doen voor de school en wat vinden ze
belangrijke regels voor in de klas?
Dinsdag 15 september hebben
we onze eigen Prinsjesdag, we hebben de volgende afspraken gemaakt:
1. de troonredes gaan in een
koffertje, dat openen we dinsdagochtend 15 september
2. alle leerlingen dragen die
dag een hoed naar school (ook de jongens en de juf)
3. er wordt wel gewerkt, maar
tussendoor worden de troonredes voorgelezen
4. het voorlezen gebeurt op
de stoel van de juf, en we proberen ‘op z’n Konings’ te spreken
5. voor de lunch nemen we
allemaal iets ‘koninklijks’ mee in onze trommel: een sinaasappel, een blokje
kaas met een vlaggetje, een wortel of een stuk oranje meloen.
Aan het eind van de dag doen
we de Koninklijke
Klokhuis Quiz, met allerlei leuke weetjes over deze dag en over de Oranjes.
Alle troonredes gaan in een mooi mapje voor de klassenbieb.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten