Als je een verhaal
vertelt in de klas, zijn leerlingen in het begin in de war. Waar komen die
woorden vandaan, waar is het blaadje, waar is het boek? Hoe kan dit?
Mooi om te merken dat
veel kinderen zo’n verhaal bijna letterlijk kunnen navertellen. Ze presenteren
het voor de groep, met opvallend veel woorden en details uit het
oorspronkelijke verhaal. Het verhaal is recht bij ze binnengekomen, zonder
tussenkomst van papier of boek.
En als je ze dan vraagt
om het verhaal te tekenen, in een strip, dan komen daar mooie dingen van. Beeld
en tekst gecombineerd, waardoor de woorden nog beter blijven hangen.
Want strips zijn ‘vet’ en
daar maak ik gebruik van. Waarom niet? Uit onderzoek blijkt dat strips leerzaam
zijn, leuk en dus effectief.
Dit komt omdat het
lezen van een strip een geheel eigen vaardigheid is, waarbij het lezen van
tekst gecombineerd wordt met het bekijken van wat de tekenaar in beeld
uitdrukt. Nieuwe woorden die een kind tegenkomt in de tekst van een strip
worden ondersteund door een plaatje en een context, waardoor de betekenis
meteen wordt opgepikt.
Voor kinderen die moeite hebben met lezen is dit
extra handig, omdat zij in het lezen ondersteund worden door het beeld en
daardoor het verhaal makkelijker en beter begrijpen. Daarnaast kunnen zij door
de plaatjes de verhaallijn beter inschatten. Stripboeken zijn ideaal voor
beelddenkers, vanwege de korte zinnen en dialogen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten