De verhalen die we vertellen in de klas bevatten altijd een
aantal woorden waarvan we zeker weten dat (het gros van) de leerlingen die nog
niet kennen. Het verhaal zorgt ervoor dat ze het eerst helemaal ‘uit’ willen
horen, voordat ze gaan vragen wat de woorden betekenen. Maar omdat ze dan de
hele context gehoord hebben, komen de kinderen vaak ook zelf wel uit de
betekenis van deze woorden.
Naast onze eigen verhalen, komen ook de verhalen van de
leerlingen zelf aan bod. En als we meerdere dagen bij één en dezelfde groep
invallen organiseren we soms een verhalenwedstrijd in de klas. Leerlingen
bedenken zelf een verhaal, schrijven dit op en oefenen om het te presenteren
voor de klas. Twee leerlingen vormen samen met de leerkracht de jury. Ook mag
iedere leerling een top-3 van favoriete verhalen samenstellen. Als winnaar kun
je dan een mooie prijs voor de klas verdienen. Een boek, natuurlijk!
Wat blijkt vorige week bij groep 7? Twee leerlingen hebben
samen één verhaal bedacht, opgeschreven en gepresenteerd. Ze zijn de absolute
winnaars, volgens de groep en volgens de leerkracht. Daarnaast zijn ze beiden
bovendien zwaar dyslectisch (gediagnosticeerd). Kun je je voorstellen hoe trots
ze waren? De presentatie van het verhaal was tiptop verzorgd, de klas zat
ademloos te luisteren en de vertellers stráálden!
Gemotiveerde leerlingen en een rol voor álle leerlingen door
plezier in de klas!
Bij dezen het verhaal:
Wil je ook stralende leerlingen? Verhalenfabriek komt er graag over vertellen tijdens een studie-ochtend/middag/dag. Hier vind je alle info.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten