Als ik naar school fiets hangt er altijd een leestas aan
mijn stuur. Onhandig fietsen, dat wel, maar dat valt in het niet bij het
plezier dat de leerlingen er van hebben.
Ik stop er van alles in; Duckies,
Topmodel, puzzelboekjes, Jan, Jans & de kinderen, Ajax-krantjes (sorry
010), de krant, een ARTIS-magazine, een paar boeken (!); bijvoorbeeld het
‘Dagboek van Anne Frank of ‘Het grote
Heldenboek’, een Geronimo en een Dolfje. En laatst ook een kopie van een
liefdesbrief van mijn opa aan mijn oma.
’s Middags beginnen we met 20 minuten
lezen en de kinderen mogen dan iets uit de leestas kiezen. Met ogen dicht,
gewoon iets pakken. Dat ga je lezen en als je het niets vindt, geef je het aan
een klasgenootje waarvan je weet dat hij of zij het wel leuk vindt. Zelf ga ik ook zitten lezen (Juf, wat lees
je? Vertel ik straks!). Om daarna nog een hoofdstuk uit mijn eigen boek
(toevallig een heel leuk boek voor deze groep) voor te lezen. Zien lezen doet
lezen! En: lezen is lezen, dus je kunt ook een Kuifje pakken. Wat maakt het
uit. De sfeer in de klas is heerlijk tijdens die 20 minuten want je mag ook
onder je tafel lezen, of languit, of op je tafel met je voeten op je stoel. Readers are Leaders, tenslotte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten