Zelf kom ik veel op scholen
en werk dan langere, maar vaker kortere tijd met kinderen. Als ik in de klas
kom, dan is het altijd leuk. Weliswaar ben ik altijd met taal bezig, alleen de
kinderen merken dit niet.
Allereerst ben ik een vreemde (juf) en die ogen dwingen. Daarnaast is het anders dan dat ze gewend zijn. Omdat ik verhalen vertel, hangen ze aan je lippen. Het werkt altijd en zo moeilijk is dat niet; elk mens vindt nieuwe dingen interessant en spannend en kinderen zijn van nature geneigd dit ook leuk te vinden. Wat een respect heb ik dan ook voor die leerkrachten, die jaarlijks 200 dagen of in deeltijd een groot deel daarvan voor eenzelfde groep staan. Ik vind mezelf best leuk, maar ik weet ook wel dat dit er op een gegeven moment een beetje afgaat. Vroeg of laat gaan de kinderen aan je wennen word je toch ‘gewoon’.
Allereerst ben ik een vreemde (juf) en die ogen dwingen. Daarnaast is het anders dan dat ze gewend zijn. Omdat ik verhalen vertel, hangen ze aan je lippen. Het werkt altijd en zo moeilijk is dat niet; elk mens vindt nieuwe dingen interessant en spannend en kinderen zijn van nature geneigd dit ook leuk te vinden. Wat een respect heb ik dan ook voor die leerkrachten, die jaarlijks 200 dagen of in deeltijd een groot deel daarvan voor eenzelfde groep staan. Ik vind mezelf best leuk, maar ik weet ook wel dat dit er op een gegeven moment een beetje afgaat. Vroeg of laat gaan de kinderen aan je wennen word je toch ‘gewoon’.
Uit ervaring weet ik
overigens dat dit niet erg is, je krijgt er namelijk ook wel iets voor terug.
Kinderen gaan zich bij je thuis voelen en zich zeker voelen, ze weten wat ze
aan je hebben waardoor ze meer van zichzelf laten zien. Dat geeft je de ruimte
om goed naar de kinderen te kijken. Zo kun je het maximale uit de kinderen van
de groep halen. Het blijft echter een uitdaging om continue de aandacht van de
kinderen vast te houden. Allereerst kun je je afvragen of dit moet. Een voorbeeld:
In groep 8 van een school waar ik regelmatig inval zit een jongen, die vorig jaar in groep 7 het hele
jaar in het buitenland is geweest. Zijn vader deed als arts een uitwisseling.
De jongen, Mischa, is daar wel naar een lokale school geweest maar hij heeft niet zoveel extra geleerd op die school. Hij zat qua niveau al
ruim op eind groep 7. Bij terugkomst bleek dit ook, hij had een hele hoge
CITO-score met een VWO advies. Stiekem dacht ik, wat een mazzel dat hij er een jaar tussenuit is geweest, hadden we hem die extra uitdaging kunnen bieden, hadden we zijn niveau nog verder kunnen opkrikken?
Meer praktijkvoorbeelden vind je hier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten