Bij veel scholen staat
het nog in de dagplanning: ‘BL’; een uurtje het vak begrijpend lezen
doen met je leerlingen. Maar begrijpend lezen is geen apart vak, het is een
vaardigheid, die je de hele dag door nodig hebt.
Het begrijpen van teksten, het verwerken van informatie,
maar bijvoorbeeld ook het begrijpen van filmpjes en teksten online, het valt
allemaal onder lezen, lezen, lezen.
Zoals je weet is het motto bij Verhalenfabriek; lezen, lezen
en nog eens lezen. Maar dan wel op een leuke manier én met inbreng van de
leerlingen. Wat willen ze weten, waar zijn ze nieuwsgierig naar, wat willen ze
zelf leren? Verdomd handig als je dan goed kunt lezen.
Daarom is het zo heerlijk als je als school een fijne bibliotheek
hebt. Maar dat je leerlingen ook toegang hebben tot internet en online
informatie. Ik kan me een lesvoorbereiding niet meer voorstellen zonder de
meest actuele online informatie. Wij als leerkrachten doen zelf ook niet
anders, dat is toch wat je de leerlingen ook gunt. Dat ze ook weten hoe je zo’n
tekst moet aanpakken en filteren.
Wat Verhalenfabriek betreft is dat minstens zo belangrijk:
‘Zoek het lekker uit!’ Laat het ze zelf aandragen, datgene waar ze meer over
willen weten. Uitzoeken, filteren, samenstellen tot een presentatie voor de
rest van de groep.
Liesbet van Oosten heeft er een goed artikel over geschreven
in
Trouw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten