Kinderen zijn geboren vertellers, natuurtalenten op dat
gebied, wordt vaak gezegd. En het is waar, sommige kinderen hebben inderdaad dat
talent.
Maar heel veel ook niet.
Voor deze kinderen en ook voor ons, is het een
geruststelling te weten dat het vertellen van een verhaal, en het opschrijven
van een verhaal, een ambacht is, het is te leren, je kunt het oefenen en er
heel goed in worden!
Dat is waarom Verhalenfabriek storytelling naar het klaslokaal
brengt. Om jonge kinderen, op de basisschool, deze bekwaamheid aan te leren.
Door er meters mee te maken in de klas. Dus in plaats van 1 boekbespreking en 1
spreekbeurt per schooljaar, leerlingen iedere maand, liever iedere week, een
verhaal te laten bedenken, opschrijven, presenteren.
Voor leerkrachten is het goed te weten dat dit echt niet
heel veel extra tijd met zich meebrengt. Het vergt inspanning van de leerlingen
zelf. Jij als leerkracht inspireert en begeleidt ze, én hoeft door het
ontwikkelen van deze bekwaamheid bij je leerlingen, minder te differentiëren.
Hoe mooi is dat? Dat je door middel van een dagelijkse
portie storytelling in de klas, je niet alleen instructeur kunt zijn, maar ook
inspirator!
Lees hier tijdens
je vakantie alles over, zodat je meteen na de zomer de storytelling-tool
kunt inzetten voor jouw groep van volgend schooljaar.
En als je toch aan het lezen bent: ik vond dit artikel erg
goed, over de toegevoegde waarde van vertellen en verhalen in de klas; laat
maar even zitten die grammatica!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten