vrijdag 7 april 2017

Invasie


De verhalen die we vertellen in de klas bevatten altijd een aantal woorden waarvan we zeker weten dat (het gros van) de leerlingen die nog niet kennen. Het verhaal zorgt ervoor dat ze het eerst helemaal ‘uit’ willen horen, voordat ze gaan vragen wat de woorden betekenen. Maar omdat ze dan de hele context gehoord hebben, komen de kinderen vaak ook zelf wel uit de betekenis van deze woorden.

Naast onze eigen verhalen, komen ook de verhalen van de leerlingen zelf aan bod. En als we meerdere dagen bij één en dezelfde groep invallen organiseren we soms een verhalenwedstrijd in de klas. Leerlingen bedenken zelf een verhaal, schrijven dit op en oefenen om het te presenteren voor de klas. Twee leerlingen vormen samen met de leerkracht de jury. Ook mag iedere leerling een top-3 van favoriete verhalen samenstellen. Als winnaar kun je dan een mooie prijs voor de klas verdienen. Een boek, natuurlijk!

Wat blijkt vorige week bij groep 7? Twee leerlingen hebben samen één verhaal bedacht, opgeschreven en gepresenteerd. Ze zijn de absolute winnaars, volgens de groep en volgens de leerkracht. Daarnaast zijn ze beiden bovendien zwaar dyslectisch (gediagnosticeerd). Kun je je voorstellen hoe trots ze waren? De presentatie van het verhaal was tiptop verzorgd, de klas zat ademloos te luisteren en de vertellers stráálden!

Gemotiveerde leerlingen en een rol voor álle leerlingen door plezier in de klas! 

Bij dezen het verhaal: 


Wil je ook stralende leerlingen? Verhalenfabriek komt er graag over vertellen tijdens een studie-ochtend/middag/dag. Hier vind je alle info.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten