vrijdag 2 januari 2015

Smeergeld?


Eind december las ik een artikel in de krant, waarin onderwijssocioloog Jaap Dronkers stelt dat ouders scholen onder druk zetten om voor hun kind een VWO advies te krijgen.

Sinds dit schooljaar is het schooladvies leidend voor toelating tot een middelbare school en volgens Dronkers kunnen ouders heel ver gaan om hun kind zo hoog mogelijk te laten instromen op de middelbare school. ‘Het is wachten op het eerste geval van omkoping’, zegt Dronkers.
Als leerkrachten zijn we dat niet gewend, maar hoe leuk zou het zijn om per leerling een bonus te mogen ontvangen? Dat we worden omgekocht voor een VWO-advies? Niet leuk natuurlijk, want dat is wat we als leerkrachten iedere dag weer doen; het beste uit onze leerlingen halen (en dat is niet altijd een VWO-advies). Iedere leerling laten stralen op zijn of haar niveau. Omdat wij er iedere dag bij zijn, bij onze leerlingen, wij kennen ze, wij weten waar hun motivatie zit en weten die naar boven te halen. Iedere dag weer spreken wij die aan, om ze te laten leren en ze te inspireren. Leerkrachten hoeven niet te worden omgekocht.

De hoogopgeleide ouders uit het artikel van Jaap Dronkers kunnen we wel proberen om te kopen. Door ze te verleiden hun kind een vervolgopleiding te bieden die bij ze past. Dat ze trots kunnen zijn op hun zoon of dochter die uitblinkt in tekenen, sociaal gedrag, koken, knutselen, zingen, dansen, talen, bakken, organiseren, presenteren, noem maar op. En dat niet iedereen er op zit te wachten om jaar in, jaar uit, met de neus in de boeken te zitten en allerlei vakken te volgen die ‘Zoetermeer’ voor ze heeft bedacht.

Als ouders wil je dat je kind straalt, gelukkig is en kan uitblinken. In plaats van een opleiding te volgen die niet echt past, maar wel maatschappelijk gewenst is. Eentje waar ze continue op hun tenen lopen en waar je als ouders thuis heel hard aan moet trekken. Om vervolgens na het eerste of tweede jaar te merken dat het toch niet gaat.

Ik heb als LIO ooit bij het volgende gesprek met ouders mogen zitten; ‘mijn’ duo zei het volgende over een jongetje dat ze in groep 4,6 en 8 in de klas had: ‘Uw zoon kan volgens mij, als hij hard werkt, de Havo halen, maar klopt het dat hij graag dingen bakt?” ‘Ja, dat klopt, wat leuk dat u dat weet’. ‘We hebben het er al vaak over gehad, hij heeft zelfs de Cup Cake cup van Amsterdam gewonnen, begrijp ik, gefeliciteerd. Zou het daarom niet leuker zijn als hij naar de vmbo-bakkers opleiding zou gaan? Er zit een hele leuke aan de Wibautstraat, veel top-patissiers van Nederland hebben hier hun opleiding gevolgd’.

Hoe denk je dat zijn ouders reageerden? Hoeveel tijd besteed jij aan de motivatie van je leerlingen?
Laat een reactie achter of mail me over hoe de schooladvies-gesprekken bij jou op school zijn gegaan. De eerste 10 reacties ontvangen een gratis pakket werkboekjes over motivatie & talent voor groep 8, t.w.v. € 125,--

Geen opmerkingen:

Een reactie posten