donderdag 15 januari 2015

Zingend leren lezen


Het wonder van leren lezen: hoe ga je om met die 26 letters uit het alfabet, hoe combineer je die letters tot klanken en woorden? Hakken/plakken, automatiseren, heel veel doen, heel veel herhalen, meters maken. En woordenschat: wat betekenen die woorden, begrijp ik ze en hoe kan ik het anders zeggen?

Als je dit onder de knie hebt, dan ben je in onze maatschappij in staat om informatie tot je te nemen en kun je makkelijker leren, in ieder geval op school. Ik denk dat je zaken als sociale vaardigheden, timmeren, broodbakken, zingen, loodgieten, voetballen, dansen en nog veel meer, ook leert door het heel vaak te doen maar dat past (nog) niet in ons huidige schoolsysteem.

Zelf ben ik fan van RALFI lezen. Dit is een leesvorm bedoeld voor kinderen die achterblijven met lezen. Nu blijkt uit diverse onderzoeken, dat eigenlijk drie kwart van de kinderen in Amsterdam achterblijft met lezen.

RALFI staat voor:
Repeat-herhaal teksten, laat iets lezen wat je al kent,
Assist-help elkaar, lees samen, koorlezen, doe het voor,
Level-zorg voor leuke teksten die passen bij de leeftijd van het kind,
Feedback-corrigeer, maar geef vooral positieve feedback, lezen is leuk,
Interact-enthousiaste interactie, interpreteer & link naar de praktijk.

RALFI-teksten moeten ongeveer 100 tot 300 woorden bevatten én ze moeten vaak gelezen en herlezen worden. Leerlingen hebben hier niet altijd zin in. De gemiddelde popsong bevat al snel 100 woorden. Dát blijven ze ook na 8 x nog leuk vinden. Ga eens samen met de klas een Nederlandstalig lied instuderen (van Marco Borsato, Kinderen voor Kinderen, De Jeugd van Tegenwoordig of Nielson). Je hoeft niet zo snel mogelijk de tekst uit je hoofd te kennen. Nee, houd de tekst er lekker bij juist, zo lang mogelijk! Zingen en meelezen van het blaadje.

En ben je zelf niet zo vol vertrouwen over je zangcapaciteiten? Weet dan dat je in de klas altijd kinderen hebt die heel muzikaal zijn. Die helpen je graag. Vaak zijn dit ook kinderen (75% kans) die moeite hebben met lezen. Je zult zien hoeveel plezier je hiermee beleeft in de klas, én zo ben tegelijkertijd bezig met meer opbrengsten, wat wil je nog meer?

Hoe doe jij dit al in de klas? Hieronder kun je een reactie achterlaten, ik kijk er naar uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten