vrijdag 27 februari 2015

Ieder kind is uniek


Elma is één van onze invallers die voor langere periode een leerkracht vervangt. Zij werkt twee dagen in de week met haar groep 5 en haar duo-collega Karin staat 3 dagen voor deze groep. Samen hebben ze een plan gemaakt voor de rest van het jaar. De uitgangspunten hierbij waren dat ieder kind uniek is en dus een andere aanpak vergt. Hoe ga je dat doen in als je 23 kinderen 
                                                      in de groep hebt? 

Het eerste dat Elma en Karin hebben gedaan is dat zij doelen gesteld hebben of beter gezegd, ze hebben prioriteiten gesteld. De doelen waren er al. Het belangrijkste vinden zij dat kinderen op het gewenste niveau komen met lezen, rekenen en spellen. De rest van de vakken staan in dienst van deze drie vaardigheden óf zijn door het kind expliciet aangegeven als punten van interesse.

Met de kinderen zijn Elma en Karin uitdrukkelijk op zoek gegaan interesses en hobby’s. In het programma wordt hier veel aandacht aan besteed. Er wordt groepsgewijs gewerkt, want veel kinderen houden van zingen, ballet en voetbal. Deze onderwerpen worden nadrukkelijk ingezet om de leerlingen te ondersteunen bij het lezen, rekenen, spellen. Doen ze ook geschiedenis, aardrijkskunde en N&T? Ja zeker, maar de leerlingen bepalen de onderwerpen die aan de orde komen. Door in deze vakken de interesses van kinderen als basis te nemen en ze te laten kiezen, komt toch het hele curriculum aan bod. Echter, de focus ligt steeds weer op lezen, schrijven en rekenen. Want hierin willen ze het maximale uit de kinderen halen. De andere vakken zijn er slechts om dit proces te ondersteunen. Zo is er meer tijd om te ont-moeten, in plaats van steeds maar moeten en kan je aandacht besteden aan de unieke aanpak die ieder kind nodig heeft.

Karin heeft aangegeven dat zij de aanpak van Elma en Verhalenfabriek prettig vindt. Het geeft focus, maar bovenal ruimte om lessen voor de leerlingen aantrekkelijk te maken. Daarnaast zijn de leerlingen al op jonge leeftijd mede verantwoordelijk voor het leerproces. Dit heeft de sfeer in de klas, die toch al goed was, nog beter gemaakt.

Graag jullie reactie hierop. Onder de reacties verloten we ons boek Verhalenfabriek, inspireren in de klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten