Als we invallen met een
Verhalenfabriek-programma hangen we altijd een leestas aan het stuur van onze
fiets. Onhandig fietsen, dat wel, maar dat valt in het niet bij het plezier dat
de leerlingen er van hebben.
Ik stop er van alles in;
Duckies, Topmodel, puzzelboekjes, Jan, Jans & de kinderen, Ajax-krantjes
(sorry 010), de krant, een ARTIS-magazine, een paar boeken (!); bijvoorbeeld nu de GVR of De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen, een Mees Kees en
een Hoe overleef ik ...
’s Middags beginnen we met
20 minuten lezen en de kinderen mogen dan iets uit de leestas kiezen. Met ogen
dicht, gewoon iets pakken of iets uitzoeken. Soms zoeken leerlingen iets uit
voor een klasgenoot. Zelf ga ik ook zitten lezen (Wat lees je juf? Vertel
ik straks!). Om daarna nog een hoofdstuk uit mijn eigen boek (toevallig een
heel leuk boek voor deze groep) voor te lezen.
Zien lezen doet lezen! En:
lezen is lezen, dus je kunt ook een Kuifje pakken. Wat maakt het uit. De sfeer
in de klas is heerlijk tijdens die 20 minuten want je mag ook onder je tafel
lezen, of languit, of op je tafel met je voeten op je stoel. En thuis kun je
dit natuurlijk helemaal goed doen; lekker languit lezen. Maakt niet uit wat, al
is het de gebruiksaanwijzing van je moeders nieuwe krultang of de spelregels
bij Monopolie. Lezen stopt nooit.
Hoe maak jij extra
leesmeters in de klas? Stuur me een reactie en ontvang
dit boek, gratis!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten