Ben je klaar voor de toekomst? Deze vraag wordt steeds
vaker aan leerkrachten gesteld en leerkrachten zouden hem aan hun leerlingen
moeten stellen. Leerlingen bewust maken van hoe ze dat doen: creatief denken –
kritisch denken – analytisch denken. Door er als leerkrachten naar te vragen,
krijgen leerlingen zelfinzicht.
Het kennen van je talenten en die doelgericht verder
ontwikkelen, zorgt ervoor dat je ‘klaar bent voor de toekomst’. Dit betekent
dat docenten en leerkrachten samen met hun leerlingen aan de slag gaan om te
benoemen waar ze goed in zijn. En wat er nog verder ontwikkeld kan worden, dit
helpt leerlingen om hun eigen leerproces vorm te geven.
‘Stel jezelf de
vraag: Wat kan ik NU leren? Met die houding kun je alles (leren)’, zegt Désiree
Houkema. ‘Leren gebeurt overal en altijd en meest buiten schooltijd om. Want
informatie is nu overal, we verzamelen onze eigen kennis en leerprocessen zijn
heel persoonlijk’.
Leerkrachten hebben
ook tijd nodig om dit te leren en aan de leerlingen zelf te vragen wat ze nodig
hebben om te leren. Dat heeft te maken met de aanleg, de persoonlijkheid, de omgeving
en de prestaties van je leerlingen. En volgens Houkema is de belangrijkste vraag aan leerlingen dan: 'Waar word je blij van?'
SLO heeft een
aantal place-mats ontwikkeld, die aan te vragen zijn bij het informatiepunt.
Kijk op www.talentstimuleren.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten