zondag 24 mei 2015

Onderwijsadvies van leerlingen

Donderdag 21 mei mocht ik de presentaties bijwonen op het Onderwijsfestival en er over bloggen, tweeten en Facebooken. Het festival was een feestje; heel veel bevlogen mensen met hart voor onderwijs ontmoetten elkaar in Eye en volgden de sessies over het onderwijs van de toekomst. Af en toe kwam er een cruiseschip met 10 verdiepingen voorbij varen en dat maakte het nog wereldser. Want daar ging het over gisteren, over de wereld voor onze kinderen, over de toekomst van het onderwijs.

Tijdens het festival is het CodePact ondertekend, waarmee onder meer oud-Eurocommissaris Neelie Kroes en bedrijven als Randstad, Microsoft, IBM en Google onderschrijven dat honderdduizenden kinderen onderwezen gaan worden in coderen. Meer specifiek: 400.000 brugklassers en 400.000 achtstegroepers gaan leren programmeren. Volgens de onderwijsprofessionals is dit namelijk één van de vaardigheden die kinderen in 2032 nodig zullen hebben om in de maatschappij mee te kunnen draaien en ieder kind verdient het om dit te leren.

Deelnemers aan het festival woonden sessies bij over technologie in de klas, het MBO, innovatie door creativiteit, China, de rol van de leraar, Robotica, the we-society en 21st century skills. Allemaal interessant, leerzaam, spannend, soms ontregelend. 

Maar één van de sessies is me het meest bijgebleven; leerlingen van het Hyperion Lyceum in Amsterdam vertelden hun visie over hoe we jongeren kunnen voorbereiden op hun werk en leven in de toekomst. Wat Asmae, Frans en Julius deden was ons, onderwijsprofessionals, gratis advies geven over hoe we nu al (vandaag in de klas) leerlingen het best kunnen voorbereiden op de toekomst.

Hun advies:

1. Arbeidsmarkt-les – geef ons informatie over studiekeuzes, vraag- en aanbod van arbeid in de markt, oriëntatie-mogelijkheden bij bedrijven en studies.
2. Het vak Actualiteit – leer ons onze eigen mening te vormen over de ‘ongeschreven geschiedenis’, die nog niet in de methodes staat. Over wat er nu speelt; Charlie Hebdo, asielzoekers, vluchtelingen, integratie en ook over wat er goed gaat, wat positief is in onze samenleving.
3. Talen waar we wat aan hebben – laat het curriculum mee veranderen met wat nodig is. Zijn dat Frans, Duits, Latijn & Grieks of juist Chinees en Spaans?
4. Interesses van de leerlingen – speel hierop in, laat leerlingen leren via hun eigen interesses. Via filmpjes op YouTube, zelf dingen uitzoeken, een taal leren via liedjes, series en films.
5. Bereid ons voor – laat de manier van onderwijs op het VO meer aansluiten bij het onderwijs bij een vervolgopleiding. Geef ons alvast colleges, laat ons essays schrijven, onderzoek doen. Geef ons meer zelfstandigheid en laat ons samenwerken door presentaties voor medeleerlingen te maken. Hierdoor wordt de leertijd verlengd, ook buiten schooluren om.

Wij als onderwijsprofessionals kunnen hele mooie en goede dingen bedenken en maken voor het onderwijs. Maar laten we alsjeblieft niet vergeten te luisteren naar de leerlingen, naar de toekomst van het onderwijs. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten